NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351 / 501 OS-T Konsul
  • Imprezy
    • Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
    • Targi, wystawy, bazary
    • Galeria imprezowaGaleria imprezowa
  • Technika
    • Silnik
    • Nadwozie
    • Ustawienia, regulacje
    • Układ paliwowy
    • Instalacje elektryczne
    • Galeria technicznaGaleria techniczna
  • Warsztat
    • Dorabianie brakujących elementów
    • Samodzielne naprawy
    • Przydatne informacje warsztatowe
    • Kopie i repliki części
    • Galeria warsztatowaGaleria warsztatowa
  • GaleriaGaleria
    • Galeria (stara)Galeria (stara)
    • Galeria (Phoca - testowa)Galeria (Phoca - testowa)
  • Forum
  • Linki
    • Strony komercyjne
      • Gaźniki - części i regeneracja
    • Strony hobbystyczne
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat

Warsztat

Zrób to sam - porady warsztatowe

Naprawa gwintów - średnice wierceń

Szczegóły
Kategoria: Przydatne informacje warsztatowe
Skrzydlaty Przez Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 2884
Odbudowa motocykla wiąże się często, z naprawą otworów gwintowanych pod śruby. Kiedy np. dorabiamy brakujący element lub zaspawaliśmy urwany kawałek korpusu z otworem, pojawia się kwestia wykonania otworu gwintowanego.

Aby go wykonać, najpierw należy wykonać otwór walcowy wiertłem, a później gwintować za pomocą gwintowników ręcznych.

Sam miałem wiele razy problem z doborem wiertła, którym należy wywiercić otwór pod gwint. Przy złym doborze wiertła zdarza się czasami, że gwint jest za płytki (niepełny) lub ciężko go nagwintować, bo otwór jest za mały.

Sięgnąłem więc, do „mądrych” książek i tam znalazłem przydatną tabelkę, którą niniejszym pragnę się z wami podzielić.

Średnice wierceń pod gwinty w różnych materiałach

Średnica gwintu
M...

Średnica wiertła w mm

Aluminium

Żeliwo, Brąz,
Mosiądz

Stal, Żeliwo ciągliwe,
Stopy Zn,

3

2,3

2,4

2,5

3,5

2,7

2,8

2,9

4

3,1

3,2

3,3

4,5

3,5

3,6

3,7

5

4,0

4,1

4,2

5,5

4,3

4,4

4,5

6

4,7

4,8

5,0

7

5,7

5,8

6,0

8

6,4

6,5

6,7

10

8,1

8,2

8,4

12

9,8

9,9

10,0

14

11,4

11,5

11,75

16

13,3

13,55

13,75

18

14,8

15

15,25

20

16,8

17,0

17,25

24

20,3

20,25

20,5



Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Podłączenie panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 r

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Skrzydlaty Przez Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 21 styczeń 2014
Odsłon: 6700

Artykuł opisuje sposób podłączenia panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 roku.

Więcej…

Regulacja czterobiegowej skrzyni w NSU 251 OSL

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Admin Przez Admin
Admin
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 11 maj 2023
Odsłon: 4673

Ponieważ właśnie na gorąco przerabiałem temat regulacji czterobiegowej skrzynki biegów współpracującej z nożnym zmieniaczem w NSU 251 OSL pragnę podzielić się z innymi użytkownikami motocykli tej marki swoimi doświadczeniami w tej materii.

Po pierwsze przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac, należy zdać sobie sprawę, że pierwszy bieg jest wykorzystywany praktycznie tylko do ruszania. Jazdę zawsze należy wykonywać, co najmniej na drugim biegu. W wyjątkowych przypadkach używamy jedynki, np. przy pokonywaniu stromych podjazdów lub przejeżdżaniu wyjątkowo grząskiego terenu. Biorąc pod uwagę powyższe, wszelkie regulacje należy więc przeprowadzać pod kątem prawidłowego włączania przełożenia najwyższego, czyli czwórki. Skrzynie biegów w tych motocyklach odznaczają się specyficznym sposobem włączania przełożeń. Dźwignia nożnego mechanizmu poruszana palcami uruchamia tarczę sterującą za pośrednictwem zapadki. Tarcza łączy się z regulowanym cięgnem z dźwigienką umieszczoną w przedniej pokrywie korpusu skrzyni biegów. Połączenie cięgna i dźwigienki stanowi sworzeń zabezpieczony zawleczką. Dźwigienka za pomocą obrotowego palca przesuwa widełki sterujące położeniem kół zębatych. Do widełek przyspawana jest krzywka, na której wycięte są 4 trójkątne wgłębienia. Wchodzi w nie zatrzask trzymający przesuwkę w określonym miejscu odpowiadającym danemu przełożeniu. Czasami pomiędzy pierwszym i drugim wcięciem (odpowiednio położenie 1 i 2 biegu) wykonane jest jeszcze jedno wgłębienie. W tym położeniu znajduje się luz. Jak widać tzw. łańcuch kinematyczny jest dosyć skomplikowany i warunkiem prawidłowej współpracy jest właściwe ustawienie poszczególnych części oraz skasowanie wszelkich nadmiernych luzów.

Więcej…

Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Admin Przez Admin
Admin
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 11 maj 2023
Odsłon: 8673

Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych

Tarcze sprzęgłowe motocykli NSU serii OS-OSL posiadają wkładki wykonane z korka. Dzięki temu mogą pracować w oleju, który zapewnia im dużą trwałość. Niestety lata, które minęły od momentu wyprodukowania motocykla spowodowały, że nawet dobrze zachowane tarcze tracą swoje własności. Korek pozbawiony smarowania momentalnie wysycha, przegrzewa się w czasie pracy i w konsekwencji błyskawicznie zużywa.

Również tarczki stalowe uszkadzają się poprzez przegrzanie. Bardzo często mają one kolor fioletowy, co niezbicie świadczy o tym, że mocno dostały w kość i przez dłuższy czas pracowały na sucho.

Więcej…

Typowe uszkodzenie ramy

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Admin Przez Admin
Admin
25.Lip
Nadrzędna kategoria: Warsztat
25 lipiec 2009
Poprawiono: 11 maj 2023
Odsłon: 4452

Typowe uszkodzenie ramy w NSU 201/251 OSL oraz sposób jego naprawy

Rama motocykla NSU 201/251 OSL charakteryzuje się tym, że od dołu jest otwarta. Elementem zamykającym jest silnik i blaszane prowadnice skrzynki biegów. Przednia część ramy, to dwie rurki zamocowane do kształtki, stanowiącej główkę ramy, będącej konstrukcyjnie miejscem osadzenia łożysk przedniego widelca.


Przykłady spotykanych uszkodzeń ramy
i sposobów ich prowizorycznej naprawy

Często spotykanym uszkodzeniem ramy, jest pękanie rurek przednich przy wyjściu z główki. Czym jest to spowodowane? Myślę, że główną przyczyną jest mała sztywność ramy. A wynika ona z zastosowania połączeń śrubowych, które to w czasie wielu lat ulegają samoistnemu poluzowaniu. W efekcie pojawia się możliwość niewielkich przemieszczeń silnika i rur ramy. Po jakimś czasie następuje zmęczenie materiału i pojawienie się pęknięć w miejscu najbardziej obciążonym lub takim, w którym występują niekorzystne zmiany przekroju ramy. Styk otworów w odkuwce główki ramy i rur nośnych tworzy karb, przyczyniający się do kumulacji naprężeń. Również przeciążanie motocykla, w czasie jego eksploatacji (występujące szczególnie w czasie wojny), nie pozostaje bez wpływu na to niekorzystne zjawisko.

Więcej…

Więcej artykułów…

  1. Uszczelnienie kapy sprzęgłowej
  2. Regulacja linki hamulca przedniego, w modelach NSU 201/251 OSL i 201 ZDB
  3. Przednia śruba zbiornika, w motocyklach NSU 201/251 OSL z aluminiową głowicą
  4. Zamocowanie licznika w lampie
  5. Przyłącze masowe instalacji elektrycznej modeli OSL
  6. Łącznik komór zbiornika modeli OSL i ZDB
  7. Śruby "z noskiem" do mocowania i regulacji przekładni prądnicy
  8. Piasta tylna "małych" modeli OSL, jak również ZD i ZDB

Podkategorie

Dorabianie brakujących elementów Liczba artykułów:  30

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Samodzielne naprawy Liczba artykułów:  7

Porady związane z samodzielną naprawą motocykla

Przydatne informacje warsztatowe Liczba artykułów:  4

Niby znane ale .....

Premiery motocykli Liczba artykułów:  4

Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.

Kopie i repliki części Liczba artykułów:  1

Recenzje i opisy kopii i replik cześci NSU dostępnych wspólcześnie na rynku.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Strona 6 z 10

  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat
Copyright © 2025 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.