NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Technik

Technika

Kwestie techniczne związane z motocyklami NSU

Details
Kategorie: Nadwozie
CeRaMik Von CeRaMik
CeRaMik
09.Apr.
Hauptkategorie: Technika
09. April 2014
Zuletzt aktualisiert: 18. Juni 2014
Zugriffe: 4480

Osie na konusach w małych NSU

elementy-kola mKoła w motocyklach wywodzą się w prostej linii od kół rowerowych, podobnie jak cała konstrukcja nadwozia. Widoczne gołym okiem szprychy kojarzą się jednoznacznie. W latach 30-tych stosowano jeszcze jedno typowo rowerowe rozwiązanie, które w rowerach jest stosowane do dnia dzisiejszego, mowa tu o łożyskach składanych z możliwością regulacji luzu, zwanych popularnie – „konusami”. Budowa takiego łożyskowania polega na zastosowaniu misek osadzonych w korpusie piasty stanowiących bieżnię zewnętrzną, zespołu kulek w koszyczku oraz bieżni wewnętrznej wykonanej jako nakrętka (konus) nakręcana na gwintowany pręt stanowiący oś. Ciekawostką takiej konstrukcji jest fakt, że luz łożyska ustawiany był przez osobę serwisująca pojazd. Od jej doświadczenia i wiedzy zależała w dużej mierze trwałość elementów łożyska.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Silnik
Spiker Von Spiker
Spiker
27.Aug.
Hauptkategorie: Technika
27. August 2012
Zuletzt aktualisiert: 01. Februar 2014
Zugriffe: 5180

Różnice głowic aluminiowych 351/501/601 OSL

reklama1_mOd początku 1938 roku fima NSU dołączyła do swojej oferty modele OSL z głowicą aluminiową (niem. "gekapselte Leicht-Metall Zylinderkopf"). Wyjątkiem był najmniejszy model 201 OSL który do końca produkcji zachował głowicę żeliwną. Pojawił się także nowy model 601 OSL, który nie miał wcześniej odmiany z głowicą żeliwną.

Nowa konstrukcja głowicy zapewniała szczelne zakrycie wszystkich elementów ruchomych układu rozrządu, zwiększając tym samym ich trwałość oraz poprawiała chłodzenie. Dodatkowo dla ułatwienia czynności serwisowych zastosowano regulację luzu zaworowego za poprzez obrót mimośrodowych osi ze skalami wyprowadzonymi na zwenątrz. Gniazda i prowadnice zaworowe wykonano z odpowiedniego brązu, dzięki czemu nie ma problemu ze stosowaniem dzisiejszej benzyny bezołowiowej. Co ciekawe zrezygnowano z ciśnieniowego smarowania dźwigienek zaworowych ufając w wystarczające działanie mgły olejowej przedostającej się do głowicy osłoną lasek popychaczy. Czas pokazał, że rozwiązanie to sprawdziło się znakomicie - po 70-ciu latach w większości znanych mi przypadków łożyskowanie osi dźwigienek zaworowych nie wykazuje objawów zużycia.

Tak jak starszych w głowicach żeliwnych "małe OSL" czyli 251 OSL i 351 OT zachowały pojedynczy wylot spalin a "duże OSL" czyli 351/501/601 OSL podwójny. Dzięki temu jest możliwe szybkie przypisanie głowicy do jednej z tych tych grup. Problem zaczyna się przy identyfikacji głowic pochodzących od bliźniaczych modeli i w tym ma pomóc niniejszy artykuł.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Instalacje elektryczne
Skrzydlaty Von Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Juli
Hauptkategorie: Technika
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 05. Mai 2023
Zugriffe: 7256

Napęd prądnicy i rozrząd zapłonem w motocyklach NSU typu 201/251 OS/OSL i 351 OT


Prądnica RD1/2, RD1/3

Sercem elektrycznym, wymienionych w tytule modeli motocykli NSU, była prądnica RD 1/2 i 1/3, pochodząca z niemieckiej wytwórni Bosch. Jak wiele podobnych urządzeń z lat 30-tych, starano się w obrębie jednego urządzenia zmieścić szereg mechanizmów, dążąc tym samym do bardziej zwartej konstrukcji pojazdu. Prądnica ta stała się urządzeniem łączącym w swojej konstrukcji: prądnicę, rozdzielacz zapłonu z jego regulatorem oraz regulator napięcia.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Ustawienia, regulacje
Mieczysław Von Mieczysław
Mieczysław
25.Juli
Hauptkategorie: Technika
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 4148

Łożyska w modelach NSU 201/251 OS/OSL i 351 OT

Poniższa tabela zawiera wykaz łożysk stosowanych w "małych" enesach. Uwaga - czerwony tekst wyróżnia nieoryginalne rozwiązania.

 

Lp. Lokalizacja łożyska w motocyklu Oznaczenie
handlowe
Ilość (szt.)
1 na wale korbowym od strony sprzęgła - bliżej przeciwwagi NJ 204 1
2 na wale korbowym od strony sprzęgła 6204 1
3 na wale korbowym od strony rozrządu NJ 204 1
4 skrzynia biegów na wałku zdawczym NU 205 1
5 skrzynia biegów na wałku sprzęgłowym 1203 lub 6203 1
6 koło tylne (piasta) 6202 2
7 koło tylne (bęben hamulcowy) 6204 1
8 koło przednie (po przeróbce z konusów na łożyska kulkowe!) 6203 2
9 prądnica od strony łańcuszka napędowego E 13 1
10 prądnica od strony komutatora E 10 1

 

Opracował: Mietek

Details
Kategorie: Układ paliwowy
Mieczysław Von Mieczysław
Mieczysław
25.Juli
Hauptkategorie: Technika
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 10. Mai 2023
Zugriffe: 6404

Kraniki paliwa stosowane w motocyklach NSU

Interesującym elementem - drobnym, a jednocześnie bardzo istotnym dla prawidłowego funkcjonowania motocykla - jest tzw. kranik paliwa. Decyduje on o prawidłowym funkcjonowania układu zasilania gaźnika w paliwo. Tak jak wiele innych elementów zabytkowych pojazdów, tak i on ma ciekawą konstrukcję.

W wielu sytuacjach wytwórnie motocykli stosowały elementy wytwarzane przez firmy specjalizujące się w produkcji określonej grupy wyrobów -  np. w Niemczech elementy instalacji elektrycznej dostarczała rodzima głównie firma "Bosch", a w przypadku kraników głównym dostawcą była firma "Everbest".

Na podstawie uzyskanych przeze mnie informacji oraz na podstawie analizy dostępnej literatury, można jednoznacznie stwierdzić, że wyroby tylko tej firmy stosowano fabrycznie w motocyklach NSU. Dlatego wszelkie inne kraniki, które można spotkać czasem w tych pojazdach, są zdecydowanie tylko adaptacjami, wynikającymi z braku oryginalnego rozwiązania.

Weiterlesen …

Weitere Beiträge …

  1. Prądnice i regulatory - trochę teorii
  2. Niedomagania gaźników w motocyklach zabytkowych
  3. Gaźniki BING i ich zastosowanie w motocyklach NSU
  4. Gaźniki GRAETZIN
  5. Wartości cieplne świec oraz siła docisku
  6. Felgi, opony, ciśnienie ogumienia
  7. Czasy otwarcia zaworów oraz zapłonu
  8. Świece - zamienniki świec Bosch

Unterkategorien

Instalacje elektryczne 5

Instalacje elektryczne mootocykli NSU

Ustawienia, regulacje 4

Układ paliwowy 6

Informacje związane z układem zasilania paliwem

Silnik 2

Nadwozie 5

Seite 2 von 5

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Technik
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.