NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
  4. Fehlende Elemente herstellen
  5. "Zamek" osi tylnej "małych" modeli OSL (być może, również modeli ZD i ZDB)
Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Skrzydlaty Von Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Juli
Hauptkategorie: Warsztat
25. Juli 2009
Zuletzt aktualisiert: 21. Januar 2014
Zugriffe: 4257

"Zamek" osi tylnej "małych" modeli OSL (być może, również modeli ZD i ZDB)


Widok "zamka" (fot. Mietek)

Jeżeli ktoś kupił przysłowiowego "kota w worku" pod nazwą 201/251 OSL, może stanąć przed problemem składając tylne zawieszenie koła - z jednej strony zębatka, a z drugiej? Też miałem ten problem. Dzięki dociekliwości i użytkownikom tej strony udało mi się odkryć brakujące "ogniwa" eNesowej teorii.

(Pominę w tej chwili samą piastę, w której też jest kilka elementów, z którymi może być problem.)

Na fotografii obok widać, ze sprawa nie wygląda skomplikowanie, jednak całość dystansów składa się z trzech elementów: tulejki oporowej łożyska (wystającej z piasty), tulejki wewnętrznej i tulejki zewnętrznej. Dwie ostatnie tulejki, dociskane nakrętką osi, obejmują płaski element ramy. Jednocześnie o tulejkę zewnętrzną opiera się śruba napinacza - służąca regulacji naciągu łańcucha napędowego.

Aby dorobić brakujące tulejki wystarczy dobry tokarz. Nie jestem w stanie niestety określić rodzaju stali, z którego powinny być zrobione te tulejki. Pewne jest to, że powinny być stosunkowo twarde, aby nie ulegały ściśnięciu i wyrobieniu od drgań podczas eksploatacji. Jeżeli ktoś z czytających ma doświadczenie materiałowe i pomoże w uzupełnieniu tej informacji, będę wdzięczny.

 

Pozostaje jeszcze przedstawienie rysunków podających wymiary opisanych tulejek, co czynię poniżej.


Tulejka oporowa łożyska


Tulejka wewnętrzna zamka


Tulejka zewnętrzna zamka

Według moich przypuszczeń, ten sam rodzaj „zamka” tylnej osi, występuje w modelach ZD i ZDB, ale o to należałoby spytać użytkowników tych modeli. Więc jak jest?

 

Żeby się toczyło - wystarczy utoczyć

Skrzydlaty
Skrzydlaty
Vorheriger Beitrag: Piasta tylna "małych" modeli OSL, jak również ZD i ZDB Zurück Nächster Beitrag: Zespół przełącznika świateł i włącznika sygnału Bosch - opis adaptacji elementów od M-72 do NSU OSL Weiter
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
  4. Fehlende Elemente herstellen
  5. "Zamek" osi tylnej "małych" modeli OSL (być może, również modeli ZD i ZDB)
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.