NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt

Warsztat

Zrób to sam - porady warsztatowe

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Von Spiker
Spiker
07.Jan.
Hauptkategorie: Warsztat
07. Januar 2015
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 3769

Zapadka rozrusznika w 351/501/601 OSL

rysunki-katalogowe mW okresie produkcji 4-ro biegowych skrzyń biegów do "dużych OSL" czyli modeli 351/501/601 OSL stosowano dwa typy wałków rozrusznika, różniących się rozwiązaniem zapadki blokującej się w momencie rozruchu w kole 1-go biegu. Do 1939-go roku było stosowane rozwiązanie z długą zapadką mocowaną na dodatkowej osi, długą sprężyną i nakładaną na nią ślepą tulejką. Od 1939-go roku zastosowano uproszczony wałek z krótką zapadką i krótszą spreżyną współpracującą z wkładanym w nią kołkiem. Nie są do końca jasne przyczyny wprowadzenie tej zmiany konstrukcyjnej, ale wszystko wskazuje na to, że wynikała ona z chęci uproszczenia technologii wykonania.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Samodzielne naprawy
Mieczysław Von Mieczysław
Mieczysław
20.Okt.
Hauptkategorie: Warsztat
20. Oktober 2014
Zuletzt aktualisiert: 09. Mai 2023
Zugriffe: 3541

Dostosowanie prądnicy RD 1/3 do obrotów i przełożenia prądnicy RD 1/2

image000 mW związku z tym iż prądnica RD 1/2 ma zbyt małą moc potrzebną do zasilania odbiorników w świetle obowiązujących przepisów ruchu drogowego (jazda na światłach mijania w ciągu dnia), postanowiłem dokonać przeróbki. Zabieg polega na dostosowaniu prądnicy RD 1/3 (potocznie nazywana długą) do przełożeń na jakich pracuje prądnica RD 1/2 ( potocznie nazywana krótką). Drugim powodem takiej zmiany, było zmniejszenie obrotów wirnika prądnicy, w górnym zakresie obrotów silnika. „Długa prądnica” przy obrotach wału korbowego równych 3000, rotor prądnicy osiąga 4500 obrotów. Jest to trochę dużo, zważywszy na znacznie lepszą nawierzchnię dróg, a co za tym idzie – jeździmy w górnych zakresach obrotów wału korbowego. Poza tym „więcej miedzi – więcej prądu”.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Samodzielne naprawy
Radek Von Radek
Radek
07.Okt.
Hauptkategorie: Warsztat
07. Oktober 2014
Zuletzt aktualisiert: 16. Dezember 2014
Zugriffe: 7224

Ustawianie zapłonu w NSU 251 OSL

Kąt wyprzedzenia zapłonu, jest to kąt, o jaki obróci się wał korbowy od momentu zapłonu, aby tłok znalazł się w GÓRNYM ZWROTNYM PUNKCIE. Aby uprościć ustawianie zapłonu w warunkach domowych, zamiast kąta, korzystamy z danej w postaci odległości tłoka, przed górnym zwrotnym punktem. Odległość ta podana w mm odpowiada konkretnej wartości kąta wyprzedzenia zapłonu. Kąt wyprzedzenia zapłonu ma duże znaczenie dla pracy silnika spalinowego.

W silniku z zapłonem iskrowym, momentem zapłonu steruje aparat zapłonowy. W nowoczesnych konstrukcjach, producenci zadbali o to aby nawet najdrobniejszy błąd mechanika nie miał wpływu na regulację kąta wyprzedzenia zapłonu i stosują bezobsługowe układy zapłonowe. W konstrukcjach silników motocyklowych sprzed kilkudziesięciu lat, o których mowa poniżej, wyprzedzeniem zapłonu sterował kierowca dźwignią umieszczoną na kierownicy, w zależności od obciążenia silnika. Dlatego tak ważne jest, aby ustawienia początkowe, wykonane były jak najdokładniej.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Von Spiker
Spiker
09.März
Hauptkategorie: Warsztat
09. März 2012
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 4737

Replika filtra oleju - NSU 351/501/601 OSL

100_9153mm
Replika (po lewej) i oryginał (po prawej)

Zaobserwowałem,  że często spotykane są zbiorniki oleju „dużych OSL” z uszkodzonym (przez odkręcanie przecinakiem) lub brakującym filtrem. W jego miejscu występuje w wielu wypadkach różnej konstrukcji i kształtu dorobiony korek. Prawdopodobnie powodem tych przeróbek była konieczność zastosowania w miejsce uszkodzonego oryginalnego kranika olejowego takiego jaki był akurat pod ręką, często z całkowicie innym gwintem. O siatce filtrującej mało kto już wówczas pamiętał, a przecież to ważny element układu smarowania silnika. W moim motocyklu było podobnie, korzystając więc z wypożyczonego oryginału postanowiłem wykonać jak najbardziej zbliżoną do oryginału replikę.

Przed wykonaniem podstawy filtra należy ustalić jaki typ jest właściwy dla naszego motocykla. W modelu OSL występowały bowiem conajmniej trzy wersje filtrów oleju:

  • z otworem na kranik prosty calowy G1/4” (gwint rurowy walcowy), nr kat. 59572 – stosowany do 1937-go roku (do masz. nr: 1025080 / 237263)
  • z otworem na kranik prosty metryczny M14x1,5, nr kat.  97566 – stosowany w latach 1937-1938 (od masz. nr: 1025080 / 237263)
  • z mocowaniem do kranika kątowego mocowanego na mufkę M16x1, nr kat. 101053 – w modelu 351 OSL od 1939-go roku (instalacje olejowe z wężami elastycznymi w miejsce rurek) oraz w modelu 601 OSL.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
CeRaMik Von CeRaMik
CeRaMik
03.Dez.
Hauptkategorie: Warsztat
03. Dezember 2010
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 5511

Uszczelnienie obudowy napędu licznika - modele: 201-501 OSL, 351 OT, 201 ZDB

Napęd prędkościomierza realizowany jest za pomocą przekładni zębatej, w tym przypadku jest to przekładnia ślimakowa. Aby zapewnić odpowiednie warunki pracy przekładni, należy doprowadzić do niej smar oraz zabezpieczyć przed zanieczyszczeniami. Usytuowanie napędu na kole motocykla powoduje, że uszczelnienie tego miejsca ma tak duże znaczenie. obraz_001m

Od pewnego czasu pojawiają się na rynku repliki napędów licznika do motocykli NSU. Oferowane są zarówno mechanizmy przeniesienia napędu, jak również aluminiowe obudowy. 

Jak do tej pory nie zauważyłem żeby w komplecie lub osobno ktokolwiek oferował uszczelniacze. Oryginalne obudowy, które czasem można zakupić, przeważnie też już ich nie posiadają. Podyktowane jest to zapewne tym, że fabryczne uszczelnienia wykonane były z filcu, a ten materiał pod wpływem czasu i różnego rodzaju środków smarnych uległ zniszczeniu. Średnice uszczelnienia (57x69x7) są na tyle nietypowe, że nie da się dobrać odpowiedniego uszczelniacza dostępnego na rynku.

 

Poniżej chcę zaprezentować dwa rozwiązania problemu z uszczelnieniami obudowy napędu licznika. 

 

Weiterlesen …

Weitere Beiträge …

  1. Oksydowanie elementów stalowych dla wersji WH
  2. Chłodzenie i smarowanie podczas obróbki skrawaniem
  3. Naprawa gwintów - średnice wierceń
  4. Podłączenie panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 r
  5. Regulacja czterobiegowej skrzyni w NSU 251 OSL
  6. Regeneracja korkowych tarcz sprzęgłowych
  7. Typowe uszkodzenie ramy
  8. Uszczelnienie kapy sprzęgłowej

Unterkategorien

Dorabianie brakujących elementów 29

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Samodzielne naprawy 7

Porady związane z samodzielną naprawą motocykla

Przydatne informacje warsztatowe 4

Niby znane ale .....

Premiery motocykli 3

Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.

Seite 4 von 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.