NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Brand
  • Models
    • First models (1901-1918)
    • Pre-war and wartime models (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony-Block / ZDB
      • 201 OSL series II
      • 201/251 OS/OSL and 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Post-war models (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux
      • 251 OSB Max
      • NSU 351/501 OS-T Konsul
  • Events
    • Meetings and rallies of historic motorcycles
    • Fairs, exhibitions, moto exchanges
    • Events GalleryEvents Gallery
  • Technics
    • Engine
    • Body
    • Settings, adjustments
    • Fuel system
    • Electrical installations
    • Technical GalleryTechnical Gallery
  • Workshop
    • Motorcycle premieres
    • Making missing elements
    • Self-repair
    • Useful workshop information
    • Copies and replicas of parts
    • Workshop galleryWorkshop gallery
  • GalleryGallery
  • Forum
  • Links
    • Commercial websites
    • Hobby websites
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Technics

Technika

Kwestie techniczne związane z motocyklami NSU

Details
Category: Nadwozie
CeRaMik By CeRaMik
CeRaMik
09.Apr
Parent Category: Technika
09 April 2014
Last Updated: 18 June 2014
Hits: 4477

Osie na konusach w małych NSU

elementy-kola mKoła w motocyklach wywodzą się w prostej linii od kół rowerowych, podobnie jak cała konstrukcja nadwozia. Widoczne gołym okiem szprychy kojarzą się jednoznacznie. W latach 30-tych stosowano jeszcze jedno typowo rowerowe rozwiązanie, które w rowerach jest stosowane do dnia dzisiejszego, mowa tu o łożyskach składanych z możliwością regulacji luzu, zwanych popularnie – „konusami”. Budowa takiego łożyskowania polega na zastosowaniu misek osadzonych w korpusie piasty stanowiących bieżnię zewnętrzną, zespołu kulek w koszyczku oraz bieżni wewnętrznej wykonanej jako nakrętka (konus) nakręcana na gwintowany pręt stanowiący oś. Ciekawostką takiej konstrukcji jest fakt, że luz łożyska ustawiany był przez osobę serwisująca pojazd. Od jej doświadczenia i wiedzy zależała w dużej mierze trwałość elementów łożyska.

Read more …

Details
Category: Silnik
Spiker By Spiker
Spiker
27.Aug
Parent Category: Technika
27 August 2012
Last Updated: 01 February 2014
Hits: 5176

Różnice głowic aluminiowych 351/501/601 OSL

reklama1_mOd początku 1938 roku fima NSU dołączyła do swojej oferty modele OSL z głowicą aluminiową (niem. "gekapselte Leicht-Metall Zylinderkopf"). Wyjątkiem był najmniejszy model 201 OSL który do końca produkcji zachował głowicę żeliwną. Pojawił się także nowy model 601 OSL, który nie miał wcześniej odmiany z głowicą żeliwną.

Nowa konstrukcja głowicy zapewniała szczelne zakrycie wszystkich elementów ruchomych układu rozrządu, zwiększając tym samym ich trwałość oraz poprawiała chłodzenie. Dodatkowo dla ułatwienia czynności serwisowych zastosowano regulację luzu zaworowego za poprzez obrót mimośrodowych osi ze skalami wyprowadzonymi na zwenątrz. Gniazda i prowadnice zaworowe wykonano z odpowiedniego brązu, dzięki czemu nie ma problemu ze stosowaniem dzisiejszej benzyny bezołowiowej. Co ciekawe zrezygnowano z ciśnieniowego smarowania dźwigienek zaworowych ufając w wystarczające działanie mgły olejowej przedostającej się do głowicy osłoną lasek popychaczy. Czas pokazał, że rozwiązanie to sprawdziło się znakomicie - po 70-ciu latach w większości znanych mi przypadków łożyskowanie osi dźwigienek zaworowych nie wykazuje objawów zużycia.

Tak jak starszych w głowicach żeliwnych "małe OSL" czyli 251 OSL i 351 OT zachowały pojedynczy wylot spalin a "duże OSL" czyli 351/501/601 OSL podwójny. Dzięki temu jest możliwe szybkie przypisanie głowicy do jednej z tych tych grup. Problem zaczyna się przy identyfikacji głowic pochodzących od bliźniaczych modeli i w tym ma pomóc niniejszy artykuł.

Read more …

Details
Category: Instalacje elektryczne
Skrzydlaty By Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Jul
Parent Category: Technika
25 July 2009
Last Updated: 05 May 2023
Hits: 7253

Napęd prądnicy i rozrząd zapłonem w motocyklach NSU typu 201/251 OS/OSL i 351 OT


Prądnica RD1/2, RD1/3

Sercem elektrycznym, wymienionych w tytule modeli motocykli NSU, była prądnica RD 1/2 i 1/3, pochodząca z niemieckiej wytwórni Bosch. Jak wiele podobnych urządzeń z lat 30-tych, starano się w obrębie jednego urządzenia zmieścić szereg mechanizmów, dążąc tym samym do bardziej zwartej konstrukcji pojazdu. Prądnica ta stała się urządzeniem łączącym w swojej konstrukcji: prądnicę, rozdzielacz zapłonu z jego regulatorem oraz regulator napięcia.

Read more …

Details
Category: Ustawienia, regulacje
Mieczysław By Mieczysław
Mieczysław
25.Jul
Parent Category: Technika
25 July 2009
Last Updated: 21 January 2014
Hits: 4139

Łożyska w modelach NSU 201/251 OS/OSL i 351 OT

Poniższa tabela zawiera wykaz łożysk stosowanych w "małych" enesach. Uwaga - czerwony tekst wyróżnia nieoryginalne rozwiązania.

 

Lp. Lokalizacja łożyska w motocyklu Oznaczenie
handlowe
Ilość (szt.)
1 na wale korbowym od strony sprzęgła - bliżej przeciwwagi NJ 204 1
2 na wale korbowym od strony sprzęgła 6204 1
3 na wale korbowym od strony rozrządu NJ 204 1
4 skrzynia biegów na wałku zdawczym NU 205 1
5 skrzynia biegów na wałku sprzęgłowym 1203 lub 6203 1
6 koło tylne (piasta) 6202 2
7 koło tylne (bęben hamulcowy) 6204 1
8 koło przednie (po przeróbce z konusów na łożyska kulkowe!) 6203 2
9 prądnica od strony łańcuszka napędowego E 13 1
10 prądnica od strony komutatora E 10 1

 

Opracował: Mietek

Details
Category: Układ paliwowy
Mieczysław By Mieczysław
Mieczysław
25.Jul
Parent Category: Technika
25 July 2009
Last Updated: 10 May 2023
Hits: 6398

Kraniki paliwa stosowane w motocyklach NSU

Interesującym elementem - drobnym, a jednocześnie bardzo istotnym dla prawidłowego funkcjonowania motocykla - jest tzw. kranik paliwa. Decyduje on o prawidłowym funkcjonowania układu zasilania gaźnika w paliwo. Tak jak wiele innych elementów zabytkowych pojazdów, tak i on ma ciekawą konstrukcję.

W wielu sytuacjach wytwórnie motocykli stosowały elementy wytwarzane przez firmy specjalizujące się w produkcji określonej grupy wyrobów -  np. w Niemczech elementy instalacji elektrycznej dostarczała rodzima głównie firma "Bosch", a w przypadku kraników głównym dostawcą była firma "Everbest".

Na podstawie uzyskanych przeze mnie informacji oraz na podstawie analizy dostępnej literatury, można jednoznacznie stwierdzić, że wyroby tylko tej firmy stosowano fabrycznie w motocyklach NSU. Dlatego wszelkie inne kraniki, które można spotkać czasem w tych pojazdach, są zdecydowanie tylko adaptacjami, wynikającymi z braku oryginalnego rozwiązania.

Read more …

More Articles …

  1. Prądnice i regulatory - trochę teorii
  2. Niedomagania gaźników w motocyklach zabytkowych
  3. Gaźniki BING i ich zastosowanie w motocyklach NSU
  4. Gaźniki GRAETZIN
  5. Wartości cieplne świec oraz siła docisku
  6. Felgi, opony, ciśnienie ogumienia
  7. Czasy otwarcia zaworów oraz zapłonu
  8. Świece - zamienniki świec Bosch

Subcategories

Instalacje elektryczne 5

Instalacje elektryczne mootocykli NSU

Ustawienia, regulacje 4

Układ paliwowy 6

Informacje związane z układem zasilania paliwem

Silnik 2

Nadwozie 5

Page 2 of 5

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Technics
Copyright © 2025 NSU-Riders. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.