NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Brand
  • Models
    • First models (1901-1918)
    • Pre-war and wartime models (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony-Block / ZDB
      • 201 OSL series II
      • 201/251 OS/OSL and 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Post-war models (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux
      • 251 OSB Max
      • NSU 351/501 OS-T Konsul
  • Events
    • Meetings and rallies of historic motorcycles
    • Fairs, exhibitions, moto exchanges
    • Events GalleryEvents Gallery
  • Technics
    • Engine
    • Body
    • Settings, adjustments
    • Fuel system
    • Electrical installations
    • Technical GalleryTechnical Gallery
  • Workshop
    • Motorcycle premieres
    • Making missing elements
    • Self-repair
    • Useful workshop information
    • Copies and replicas of parts
    • Workshop galleryWorkshop gallery
  • GalleryGallery
  • Forum
  • Links
    • Commercial websites
    • Hobby websites
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Workshop
  4. Making missing elements
  5. Śruby "z noskiem" do mocowania i regulacji przekładni prądnicy
Details
Category: Dorabianie brakujących elementów
Skrzydlaty By Skrzydlaty
Skrzydlaty
25.Jul
Parent Category: Warsztat
25 July 2009
Last Updated: 01 February 2014
Hits: 4289

Śruby "z noskiem" do mocowania i regulacji przekładni prądnicy

Prądnica w modelach OSL, z racji zastosowanej formy napędu (przekładnia łańcuchowa), mocowana jest za pomocą stalowej obejmy do łoża, którego wychyleniem reguluje się właściwy naciąg łańcucha.


Śruba z "noskiem" M10x1,25 - 90 dł.

Regulacja wychylenia łoża prądnicy, staje się możliwa po zluzowaniu dwóch śrub ustalających. Śruby te, przetknięte są przez łoże od strony kapy sprzęgłowej i z racji konstrukcji jednostki napędowej, ich łby są od tej strony niedostępne. Aby umożliwić luzowanie i skręcanie tych śrub, zastosowano blokowanie łba śruby w korpusie łoża i ramy za pomocą "noska" ustalającego (widoczny na rysunku obok). Równocześnie zrezygnowano z sześciokątnego kształtu łba śruby, który zastąpiono półkulistym.

Podczas rekonstrukcji motocykli NSU serii OSL, w przypadku braku opisanych oryginalnych śrub, powstaje poważny problem. W handlu nie spotkałem się osobiście, z ofertą tego typu śrub, jako specyficznych i ogólnie niestosowanych. Zastosowanie śrub o zwykłym sześciokątnym łbie, staje się niemożliwe, ze względu na praktyczny brak dostępu za pomocą klucza.

Pozostaje praktycznie, jako jedyna metoda - wykonanie takich lub podobnych śrub we własnym zakresie. Postanowiłem wyjść od dostępnej w handlu śruby M10x1,25, o długości 90 i wytrzymałości 8,8 - taka bowiem potrzebna jest w moim NSU 251 OSL. Długo zastanawiałem się, jak prostymi metodami doprawić "nosek" śrubie?! Specyficzny kształt "noska", wykluczał metodę toczenia. Napawanie, również nie wydawało się metodą zadowalającą. Jak zwykle w takich przypadkach, rozwiązanie okazało się tyleż proste, co w efekcie zadawalające ...

Opracowałem prostą metodę uzyskania "noska", o ostrych krawędziach i odpowiednim kształcie. Posłużyłem się śrubą o łbie sześciokątnym, dlatego, że i tak łeb ten nie jest widoczny, więc jego kształt jest bez znaczenia. Należy teraz wykonać nacięcie łba śruby, o szerokości odpowiadającej szerokości noska (w 251 OSL - 3,3 mm), w sposób pokazany na poniższym rysunku.


Wymiary nacięcia


Widok nacięcia pod "nosek"

Idealnie byłoby, wykonać takie nacięcie za pomocą frezowania, sądzę jednak, że nacięcie za pomocą tarczy tnącej szlifierką kątową i wyprowadzenie pilnikiem również wystarczy. W tak wykonane nacięcie, należy wsunąć na ciasno przygotowany wcześniej kawałek płaskownika o grubości odpowiadającej grubości "noska" (patrz rysunek poniżej).


Sposób włożenia "noska" w nacięcie


Wkładka po skorygowaniu


Gotowa śruba z przyprawionym
"noskiem"

Opierając się na pomiarach oryginalnej śruby, stwierdziłem, że nosek powinien mieć wymiary: długość wzdłuż śruby - 3,5 mm; wysokość od powierzchni walcowej śruby - 2mm.

Oczywiście, po zakończeniu całego procesu, można wysokość "noska" skorygować poprzez spiłowanie. Usuwamy nadmiar płaskownika ponad łbem śruby. Tak spreparowany zestaw: łeb-nosek, łączymy za pomocą spawania, uważając aby nie stopić noska W tym celu wystarczy punktowo pospawać łeb od góry. Kosmetycznie wyprowadzamy powierzchnie na równo.

Pozostaje jeszcze przymiarka do miejsca, gdzie śruba ma zostać zamontowana i ewentualna korekta wysokości noska. Im ciaśniej nosek będzie wchodził w gniazdo, tym jego żywotność będzie dłuższa. I tak oto, mamy pożądaną i niezbędną śrubę z nosem.

Uzupełnienie (29.03.2007):
W motocyklu NSU 251 OSL - przy nożnej zmianie biegów mamy dwie śruby z noskiem skręcające łoże prądnicy w napędzie:
1) przy silniku - 85 mm w części walcowej + grubość łba;
2) przy ramie - skręcająca jednocześnie podstawę automatu zmiany biegów - 120 mm w części walcowej + łeb.

Przy ręcznej zmianie biegów, śruba ta będzie krótsza o grubość podstawy zmieniacza ok. 10 mm.

 

"Nosy" do góry!

Skrzydlaty
Skrzydlaty
Previous article: Łącznik komór zbiornika modeli OSL i ZDB Prev Next article: Piasta tylna "małych" modeli OSL, jak również ZD i ZDB Next
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Workshop
  4. Making missing elements
  5. Śruby "z noskiem" do mocowania i regulacji przekładni prądnicy
Copyright © 2025 NSU-Riders. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.