NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Brand
  • Models
    • First models (1901-1918)
    • Pre-war and wartime models (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony-Block / ZDB
      • 201 OSL series II
      • 201/251 OS/OSL and 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Post-war models (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux
      • 251 OSB Max
      • NSU 351/501 OS-T Konsul
  • Events
    • Meetings and rallies of historic motorcycles
    • Fairs, exhibitions, moto exchanges
    • Events GalleryEvents Gallery
  • Technics
    • Engine
    • Body
    • Settings, adjustments
    • Fuel system
    • Electrical installations
    • Technical GalleryTechnical Gallery
  • Workshop
    • Motorcycle premieres
    • Making missing elements
    • Self-repair
    • Useful workshop information
    • Copies and replicas of parts
    • Workshop galleryWorkshop gallery
  • GalleryGallery
  • Forum
  • Links
    • Commercial websites
    • Hobby websites
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Workshop
  4. Making missing elements

Dorabianie brakujących elementów

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Details
Category: Dorabianie brakujących elementów
Spiker By Spiker
Spiker
30.Mar
Parent Category: Warsztat
30 March 2016
Last Updated: 03 January 2017
Hits: 3898

Opaska mocowania prądnicy B142 / B145

podstawa katalog mPrądnice Bosch B142 i B145 były szeroko stosowane w latach 30-tych w wielu motocyklach niemieckich i nie tylko (np. nasz Sokół 600 RT). Konstrukcyjnie są przystosowane do mocowania za pomocą blaszanych taśm opasających obudowę i ściskanych śrubą, przy czym właściwe ustawienie i boczne trzymanie prądnicy zapewniają dwa kołki zanitowane na podstawie i wchodzące w odpowiednie otwory na spodzie prądnicy. Prądnice tego typu były stosowane także w motocyklach NSU, a dokładnie w modelach 351 OSL (B142), 501/601 OSL (B145) oraz w późnych 501/601 TS (B145). W niniejszym artykule chciałbym skupić się na modelu OSL, który posiadał uchylne stalowe łoże prądnicy mocowane do ramy i jednolitą opaskę (w odróżnieniu od TS-a, w którym pradnica była mocowana bezpośrednio na karterze, a opaska była dzielona - dwuczęściowa).

Read more …

Details
Category: Dorabianie brakujących elementów
Spiker By Spiker
Spiker
15.Feb
Parent Category: Warsztat
15 February 2016
Last Updated: 03 January 2017
Hits: 3658

Kołki przyłączeniowe prądnicy B142 i magdyna D1

oryginal mPrądnica Bosch B142 i pokrewne prądnicowo magdyno D1 mają od strony szczotek przynitowaną płytkę tekstolitową z dwoma parami zacisków przyłączeniowych dla końcówek kabli. W każdej parze znajdują się dwa kołki połączone elektrycznie mosiężnym blaszanym łącznikiem i zanitowane z tyłu płytki. Najczęściej te elementy są zachowane w bardzo dobrym stanie i nie wymagają żadnych napraw. Jednak w przypadku jednej z moich pradnic płytka była na tyle zniszczona (poluzowana, połamana i wypalona), że zaszła konieczność jej wymiany, co wiązało sie między innymi z koniecznością dorobienia nowych kołków przyłączeniowych. Być może ktoś inny też spotka się z podobnym problemem, więc "dla potomności" postanowiłem wykonać odpowiednie rysunki pomocne przy dorabianiu tego elementu. Warto wiedzieć, że identyczne kołki występują także w "łączniku masowym" stosowanym w wielu przedwojennych modelach NSU, opisywanym już na naszej stronie (link). Jest bardzo możliwe, że te kołki występują także w wielu innych urządzeniach Boscha z tamtych lat (gdyby ktoś miał takie informacje to proszę o kontakt).

Read more …

Details
Category: Dorabianie brakujących elementów
Spiker By Spiker
Spiker
22.Dec
Parent Category: Warsztat
17 December 2015
Last Updated: 03 January 2017
Hits: 3686

Nakrętki kołnierzowe ramy i silnika 351/501/601 OSL

gotowe mW modelach OSL konstruktorzy w wielu miejscach założyli stosowanie nakrętek kołnierzowych. Powodem mogła być dbałość o estetykę. Jest to jednak spory problem dla osób współcześnie odrestaurowujących te motocykla, ponieważ nie zastosowano znormalizowanych elementów i nie można ich zakupić w handlu. Istnieją co prawda bardzo podobne nakrętki według normy DIN DIN 6923 czy też DIN 6331 (według współczesnej nomenklatury - nakrętki kołnierzowe z kołnierzem gładkim), jednak we wszystkich przypadkach coś odróżnia je od oryginalnego wykonania (proporcje kołnierza, jego przejście w sześciokąt, bądź wysokość nakrętki), jednak największą wadą jest brak dostępnego pełnego potrzebnego asortymentu gwintów drobnozwojowych. Pozostaje więc ich dorobienie przez tokarza z odpowiednio wytrzymałego materiału, włącznie z pracochłonnym frezowaniem sześciokąta.

Read more …

Details
Category: Dorabianie brakujących elementów
Spiker By Spiker
Spiker
16.Dec
Parent Category: Warsztat
16 December 2015
Last Updated: 03 January 2017
Hits: 3353

Śruby mocowania skrzyni biegów 351/501/601 OSL

rysunek - instrukcjaW „dużych OSL” (modele 351/501/601 OSL) skrzynia biegów jest mocowana do ramy za pomocą dwóch śrub przechodzących przez solidne odlane uchwyty w górnej i dolnej części aluminiowej obudowy. Nie są to jednak typowe, znormalizowane śruby, dlatego też mogą być pewnym problemem przy restaurowaniu zdekompletowanego motocykla, dlatego też, a także w celu usystematyzowania rodzajów i zmian w tych elementach zachodzących w ciągu całego okresu produkcji wspomnianych modeli, powstał niniejszy artykuł.

Read more …

Details
Category: Dorabianie brakujących elementów
Spiker By Spiker
Spiker
11.Dec
Parent Category: Warsztat
11 December 2015
Last Updated: 03 January 2017
Hits: 3448

Śruby podstawy prądnicy 351/501/601 OSL

sruby podstawy pradnicy mJak wiadomo prądnica w modelach OSL jest napędzana łańcuchem, zachodzi więc konieczność okresowej regulacji jego naprężenia. Jest to realizowane poprzez obrót podstawy prądnicy względem blach ramy. Aby maksymalnie ułatwić tę czynność konstruktorzy NSU zaprojektowali specjalne śruby, których trudno dostępnych łbów nie trzeba przytrzymywać kluczem, a wystarczy tylko luzować i dokręcać łatwo dostępne nakrętki. W niniejszym artykule chcę opisać specyfikę elementów występujących w "dużych OSL", czyli modelach 351/501 i 601 OSL.

Read more …

More Articles …

  1. Śruba regulacji naciągu łańcucha sprzęgłowego 351/501/601 OSL
  2. Śruby regulacji naciągu łańcucha - 351/501/601 OSL
  3. Zapadka rozrusznika w 351/501/601 OSL
  4. Replika filtra oleju - NSU 351/501/601 OSL
  5. Uszczelnienie obudowy napędu licznika - modele: 201-501 OSL, 351 OT, 201 ZDB
  6. Regulacja linki hamulca przedniego, w modelach NSU 201/251 OSL i 201 ZDB
  7. Przednia śruba zbiornika, w motocyklach NSU 201/251 OSL z aluminiową głowicą
  8. Zamocowanie licznika w lampie

Page 2 of 6

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  1. You are here:  
  2. Home
  3. Workshop
  4. Making missing elements
Copyright © 2025 NSU-Riders. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.