NSU-Riders NSU-Riders
  • Startseite
  • Marke
  • Modelle
    • Erste Modelle (1901-1918)
    • Vorkriegs- und Kriegsmodelle (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD PONY-BLOCK / ZDB
      • 201 OSL serie II
      • 201/251 OS/OSL und 351 OT
      • 351/501 OS/OSL, 351 OS WH
    • Nachkriegsmodelle (1945-1966)
      • Fox / Superfox
      • Quick
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351/501 OS-T Konsul
  • Ereignisse
    • Treffen und Rallyes historischer Motorräder
    • Messen, Ausstellungen, Austausch
    • Ereignisse GalerieEreignisse Galerie
  • Technik
    • Motor
    • Körper
    • Einstellungen, Anpassungen
    • Kraftstoffsystem
    • Elektroinstallationen
    • Technische GalerieTechnische Galerie
  • Werkstatt
    • Motorradpremieren
    • Fehlende Elemente herstellen
    • Selbstreparatur
    • Nützliche Werkstatttipps
    • Kopien und Nachbildungen von Teilen
    • Werkstatt GalerieWerkstatt Galerie
  • GalerieGalerie
  • Forum
  • Links
    • Kommerzielle Seiten
    • Hobbyseiten
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
  4. Fehlende Elemente herstellen

Dorabianie brakujących elementów

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Von Spiker
Spiker
08.Dez.
Hauptkategorie: Warsztat
08. Dezember 2015
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 3445

Śruba regulacji naciągu łańcucha sprzęgłowego 351/501/601 OSL

sruba katalog mRegulacja naprężenia łańcucha sprzęgłowego jest w modelach 351/501/601 OSL realizowana poprzez obrót skrzyni biegów wokół dolnej śruby mocującej ją do ramy. Do precyzyjnej regulacji kąta obrotu służy specjalna śruba z płaskownikiem przykręcanym do ramy. Śruba jest wkręcona w poprzeczny otwór w głównej śrubie mocującej górę skrzyni biegów (i automat zmiany biegów w wersjach z nożną zmianą biegów). Wkręcając śrubę odsuwamy skrzynię biegów do tyłu naprężając tym samym łańcuch sprzęgłowy, natomiast wykręcając ją luzujemy łańcuch. Śruba regulacyjna nie zmieniła się przez całych okres produkcji modelu S/OS/OSL (katalogowy opis: 58 551 Getreibe-Verstellschraube). Jest ona przeważnie zachowana w dobrym stanie a częste zaolejenie od cieknącej skrzyni biegów zazwyczaj konserwuje oryginalną powłokę galwaniczną. Uszkodznia, jeśli już są, wynikają z niewłaściwego użytkowania i dotyczą pokaleczonego łba śruby lub przeciągniętego gwintu. Ja musiałem jednak dorobić tę śrubę ze względu na ... zniszczenie przez galwanizera podczas odciągania starego chromu. Być może też brakuje tego elementu komuś, kto kupił swój motocykl jako niekompletny zestaw części. Wykonałem więc odpowiednie rysunki "dla potomności".

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Von Spiker
Spiker
24.Juni
Hauptkategorie: Warsztat
24. Juni 2015
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 3541

Śruby regulacji naciągu łańcucha - 351/501/601 OSL

oryginal mW motocyklach z łańcuchowym przeniesieniem napędu na tylne koło istnieje konieczność okresowej regulacji jego naprężenia. Aby pomóc użytkownikowi ustawić wymagane naprężenie łańcucha konstruktorzy przewidują odpowiednie układy płynnego i precyzyjnego przesuwania osi koła. W większości przypadków są w tym celu zastosowane śruby z kontrnakrętką umieszczone w miejscu mocowania tylnego koła do zawieszenia. Tak też zaprojektowany jest naciąg w modelach 351/501/601 OSL. Składa się on z długich śrub "imakowych" M7 (nr kat. 51 806) wkręcanych w odkuwki ramy i zabezpieczonych przed odkręcaniem specjalnymi kontrnakrętkami (nr kat. 51 807). Co prawda istnieją odpowiednie normy dla tego typu śrub, jednak niestety ten rozmiar nie jest typowy i nie można takiej śruby zakupić w handlu. Kiedy więc oryginalna śruba jest zniszczona bądź zagubiona należy zlecić jej dorobienie. Sam stanąłem przed takim problemem, więc korzystając z pomiarów wykonanych przez innych posiadaczy motocykli tego typu przygotowałem odpowiednie rysunki wykonawcze, którymi niniejszym chciałbym się podzielić.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Von Spiker
Spiker
07.Jan.
Hauptkategorie: Warsztat
07. Januar 2015
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 3750

Zapadka rozrusznika w 351/501/601 OSL

rysunki-katalogowe mW okresie produkcji 4-ro biegowych skrzyń biegów do "dużych OSL" czyli modeli 351/501/601 OSL stosowano dwa typy wałków rozrusznika, różniących się rozwiązaniem zapadki blokującej się w momencie rozruchu w kole 1-go biegu. Do 1939-go roku było stosowane rozwiązanie z długą zapadką mocowaną na dodatkowej osi, długą sprężyną i nakładaną na nią ślepą tulejką. Od 1939-go roku zastosowano uproszczony wałek z krótką zapadką i krótszą spreżyną współpracującą z wkładanym w nią kołkiem. Nie są do końca jasne przyczyny wprowadzenie tej zmiany konstrukcyjnej, ale wszystko wskazuje na to, że wynikała ona z chęci uproszczenia technologii wykonania.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Von Spiker
Spiker
09.März
Hauptkategorie: Warsztat
09. März 2012
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 4721

Replika filtra oleju - NSU 351/501/601 OSL

100_9153mm
Replika (po lewej) i oryginał (po prawej)

Zaobserwowałem,  że często spotykane są zbiorniki oleju „dużych OSL” z uszkodzonym (przez odkręcanie przecinakiem) lub brakującym filtrem. W jego miejscu występuje w wielu wypadkach różnej konstrukcji i kształtu dorobiony korek. Prawdopodobnie powodem tych przeróbek była konieczność zastosowania w miejsce uszkodzonego oryginalnego kranika olejowego takiego jaki był akurat pod ręką, często z całkowicie innym gwintem. O siatce filtrującej mało kto już wówczas pamiętał, a przecież to ważny element układu smarowania silnika. W moim motocyklu było podobnie, korzystając więc z wypożyczonego oryginału postanowiłem wykonać jak najbardziej zbliżoną do oryginału replikę.

Przed wykonaniem podstawy filtra należy ustalić jaki typ jest właściwy dla naszego motocykla. W modelu OSL występowały bowiem conajmniej trzy wersje filtrów oleju:

  • z otworem na kranik prosty calowy G1/4” (gwint rurowy walcowy), nr kat. 59572 – stosowany do 1937-go roku (do masz. nr: 1025080 / 237263)
  • z otworem na kranik prosty metryczny M14x1,5, nr kat.  97566 – stosowany w latach 1937-1938 (od masz. nr: 1025080 / 237263)
  • z mocowaniem do kranika kątowego mocowanego na mufkę M16x1, nr kat. 101053 – w modelu 351 OSL od 1939-go roku (instalacje olejowe z wężami elastycznymi w miejsce rurek) oraz w modelu 601 OSL.

Weiterlesen …

Details
Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
CeRaMik Von CeRaMik
CeRaMik
03.Dez.
Hauptkategorie: Warsztat
03. Dezember 2010
Zuletzt aktualisiert: 03. Januar 2017
Zugriffe: 5492

Uszczelnienie obudowy napędu licznika - modele: 201-501 OSL, 351 OT, 201 ZDB

Napęd prędkościomierza realizowany jest za pomocą przekładni zębatej, w tym przypadku jest to przekładnia ślimakowa. Aby zapewnić odpowiednie warunki pracy przekładni, należy doprowadzić do niej smar oraz zabezpieczyć przed zanieczyszczeniami. Usytuowanie napędu na kole motocykla powoduje, że uszczelnienie tego miejsca ma tak duże znaczenie. obraz_001m

Od pewnego czasu pojawiają się na rynku repliki napędów licznika do motocykli NSU. Oferowane są zarówno mechanizmy przeniesienia napędu, jak również aluminiowe obudowy. 

Jak do tej pory nie zauważyłem żeby w komplecie lub osobno ktokolwiek oferował uszczelniacze. Oryginalne obudowy, które czasem można zakupić, przeważnie też już ich nie posiadają. Podyktowane jest to zapewne tym, że fabryczne uszczelnienia wykonane były z filcu, a ten materiał pod wpływem czasu i różnego rodzaju środków smarnych uległ zniszczeniu. Średnice uszczelnienia (57x69x7) są na tyle nietypowe, że nie da się dobrać odpowiedniego uszczelniacza dostępnego na rynku.

 

Poniżej chcę zaprezentować dwa rozwiązania problemu z uszczelnieniami obudowy napędu licznika. 

 

Weiterlesen …

Weitere Beiträge …

  1. Regulacja linki hamulca przedniego, w modelach NSU 201/251 OSL i 201 ZDB
  2. Przednia śruba zbiornika, w motocyklach NSU 201/251 OSL z aluminiową głowicą
  3. Zamocowanie licznika w lampie
  4. Przyłącze masowe instalacji elektrycznej modeli OSL
  5. Łącznik komór zbiornika modeli OSL i ZDB
  6. Śruby "z noskiem" do mocowania i regulacji przekładni prądnicy
  7. Piasta tylna "małych" modeli OSL, jak również ZD i ZDB
  8. "Zamek" osi tylnej "małych" modeli OSL (być może, również modeli ZD i ZDB)

Seite 3 von 6

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Home
  3. Werkstatt
  4. Fehlende Elemente herstellen
Copyright © 2025 NSU-Riders. Alle Rechte vorbehalten.
Joomla! ist freie, unter der GNU/GPL-Lizenz veröffentlichte Software.