NSU-Riders NSU-Riders
  • Home
  • Marka
  • Modele
    • Pierwsze modele (1901-1918)
    • Modele przedwojenne i wojenne (1918-1945)
      • Motosulm
      • Quick / Pony 100
      • 175/201/251 Z
      • 201 ZD Pony Block
      • 201 OSL seria II
      • 201/251 OS/OSL 351 OT
      • 351/501 OS/OSL 351 OS WH
    • Modele powojenne (1945-1966)
      • Quick
      • Fox / Superfox
      • Lux / Superlux 201 ZB
      • 251 OSB Max
      • 351 / 501 OS-T Konsul
  • Imprezy
    • Zloty i rajdy motocykli zabytkowych
    • Targi, wystawy, bazary
    • Galeria imprezowaGaleria imprezowa
  • Technika
    • Silnik
    • Nadwozie
    • Ustawienia, regulacje
    • Układ paliwowy
    • Instalacje elektryczne
    • Galeria technicznaGaleria techniczna
  • Warsztat
    • Dorabianie brakujących elementów
    • Samodzielne naprawy
    • Przydatne informacje warsztatowe
    • Kopie i repliki części
    • Galeria warsztatowaGaleria warsztatowa
  • GaleriaGaleria
    • Galeria (stara)Galeria (stara)
    • Galeria (Phoca - testowa)Galeria (Phoca - testowa)
  • Forum
  • Linki
    • Strony komercyjne
      • Gaźniki - części i regeneracja
    • Strony hobbystyczne
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat

Warsztat

Zrób to sam - porady warsztatowe

Śruby podstawy prądnicy 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
11.Gru
Nadrzędna kategoria: Warsztat
11 grudzień 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 3322

sruby podstawy pradnicy mJak wiadomo prądnica w modelach OSL jest napędzana łańcuchem, zachodzi więc konieczność okresowej regulacji jego naprężenia. Jest to realizowane poprzez obrót podstawy prądnicy względem blach ramy. Aby maksymalnie ułatwić tę czynność konstruktorzy NSU zaprojektowali specjalne śruby, których trudno dostępnych łbów nie trzeba przytrzymywać kluczem, a wystarczy tylko luzować i dokręcać łatwo dostępne nakrętki. W niniejszym artykule chcę opisać specyfikę elementów występujących w "dużych OSL", czyli modelach 351/501 i 601 OSL.

Więcej…

Śruba regulacji naciągu łańcucha sprzęgłowego 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
08.Gru
Nadrzędna kategoria: Warsztat
08 grudzień 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 3332

sruba katalog mRegulacja naprężenia łańcucha sprzęgłowego jest w modelach 351/501/601 OSL realizowana poprzez obrót skrzyni biegów wokół dolnej śruby mocującej ją do ramy. Do precyzyjnej regulacji kąta obrotu służy specjalna śruba z płaskownikiem przykręcanym do ramy. Śruba jest wkręcona w poprzeczny otwór w głównej śrubie mocującej górę skrzyni biegów (i automat zmiany biegów w wersjach z nożną zmianą biegów). Wkręcając śrubę odsuwamy skrzynię biegów do tyłu naprężając tym samym łańcuch sprzęgłowy, natomiast wykręcając ją luzujemy łańcuch. Śruba regulacyjna nie zmieniła się przez całych okres produkcji modelu S/OS/OSL (katalogowy opis: 58 551 Getreibe-Verstellschraube). Jest ona przeważnie zachowana w dobrym stanie a częste zaolejenie od cieknącej skrzyni biegów zazwyczaj konserwuje oryginalną powłokę galwaniczną. Uszkodznia, jeśli już są, wynikają z niewłaściwego użytkowania i dotyczą pokaleczonego łba śruby lub przeciągniętego gwintu. Ja musiałem jednak dorobić tę śrubę ze względu na ... zniszczenie przez galwanizera podczas odciągania starego chromu. Być może też brakuje tego elementu komuś, kto kupił swój motocykl jako niekompletny zestaw części. Wykonałem więc odpowiednie rysunki "dla potomności".

Więcej…

Śruby regulacji naciągu łańcucha - 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
24.Cze
Nadrzędna kategoria: Warsztat
24 czerwiec 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 3410

oryginal mW motocyklach z łańcuchowym przeniesieniem napędu na tylne koło istnieje konieczność okresowej regulacji jego naprężenia. Aby pomóc użytkownikowi ustawić wymagane naprężenie łańcucha konstruktorzy przewidują odpowiednie układy płynnego i precyzyjnego przesuwania osi koła. W większości przypadków są w tym celu zastosowane śruby z kontrnakrętką umieszczone w miejscu mocowania tylnego koła do zawieszenia. Tak też zaprojektowany jest naciąg w modelach 351/501/601 OSL. Składa się on z długich śrub "imakowych" M7 (nr kat. 51 806) wkręcanych w odkuwki ramy i zabezpieczonych przed odkręcaniem specjalnymi kontrnakrętkami (nr kat. 51 807). Co prawda istnieją odpowiednie normy dla tego typu śrub, jednak niestety ten rozmiar nie jest typowy i nie można takiej śruby zakupić w handlu. Kiedy więc oryginalna śruba jest zniszczona bądź zagubiona należy zlecić jej dorobienie. Sam stanąłem przed takim problemem, więc korzystając z pomiarów wykonanych przez innych posiadaczy motocykli tego typu przygotowałem odpowiednie rysunki wykonawcze, którymi niniejszym chciałbym się podzielić.

Więcej…

Zapadka rozrusznika w 351/501/601 OSL

Szczegóły
Kategoria: Dorabianie brakujących elementów
Spiker Przez Spiker
Spiker
07.Sty
Nadrzędna kategoria: Warsztat
07 styczeń 2015
Poprawiono: 03 styczeń 2017
Odsłon: 3634

rysunki-katalogowe mW okresie produkcji 4-ro biegowych skrzyń biegów do "dużych OSL" czyli modeli 351/501/601 OSL stosowano dwa typy wałków rozrusznika, różniących się rozwiązaniem zapadki blokującej się w momencie rozruchu w kole 1-go biegu. Do 1939-go roku było stosowane rozwiązanie z długą zapadką mocowaną na dodatkowej osi, długą sprężyną i nakładaną na nią ślepą tulejką. Od 1939-go roku zastosowano uproszczony wałek z krótką zapadką i krótszą spreżyną współpracującą z wkładanym w nią kołkiem. Nie są do końca jasne przyczyny wprowadzenie tej zmiany konstrukcyjnej, ale wszystko wskazuje na to, że wynikała ona z chęci uproszczenia technologii wykonania.

Więcej…

Dostosowanie prądnicy RD 1/3 do obrotów i przełożenia prądnicy RD 1/2

Szczegóły
Kategoria: Samodzielne naprawy
Mieczysław Przez Mieczysław
Mieczysław
20.Paź
Nadrzędna kategoria: Warsztat
20 październik 2014
Poprawiono: 09 maj 2023
Odsłon: 3396

image000 mW związku z tym iż prądnica RD 1/2 ma zbyt małą moc potrzebną do zasilania odbiorników w świetle obowiązujących przepisów ruchu drogowego (jazda na światłach mijania w ciągu dnia), postanowiłem dokonać przeróbki. Zabieg polega na dostosowaniu prądnicy RD 1/3 (potocznie nazywana długą) do przełożeń na jakich pracuje prądnica RD 1/2 ( potocznie nazywana krótką). Drugim powodem takiej zmiany, było zmniejszenie obrotów wirnika prądnicy, w górnym zakresie obrotów silnika. „Długa prądnica” przy obrotach wału korbowego równych 3000, rotor prądnicy osiąga 4500 obrotów. Jest to trochę dużo, zważywszy na znacznie lepszą nawierzchnię dróg, a co za tym idzie – jeździmy w górnych zakresach obrotów wału korbowego. Poza tym „więcej miedzi – więcej prądu”.

Więcej…

Więcej artykułów…

  1. Ustawianie zapłonu w NSU 251 OSL
  2. Replika filtra oleju - NSU 351/501/601 OSL
  3. Uszczelnienie obudowy napędu licznika - modele: 201-501 OSL, 351 OT, 201 ZDB
  4. Oksydowanie elementów stalowych dla wersji WH
  5. Chłodzenie i smarowanie podczas obróbki skrawaniem
  6. Naprawa gwintów - średnice wierceń
  7. Podłączenie panelu prądnicy Bosch RD 1/2 i RD 1/3 stosowanej w NSU 201/251 OSL oraz 351 OT do 1945 r
  8. Regulacja czterobiegowej skrzyni w NSU 251 OSL

Podkategorie

Dorabianie brakujących elementów Liczba artykułów:  30

"Zrobię sobie, czyli dwie ręce mam więc zrobię sobie sam" (Skrzydlaty)

Samodzielne naprawy Liczba artykułów:  7

Porady związane z samodzielną naprawą motocykla

Przydatne informacje warsztatowe Liczba artykułów:  4

Niby znane ale .....

Premiery motocykli Liczba artykułów:  4

Prezentacje godnych uwagi odrestaurowanych bądź oryginalnie zachowanych egzemplarzy motocykli NSU.

Kopie i repliki części Liczba artykułów:  1

Recenzje i opisy kopii i replik cześci NSU dostępnych wspólcześnie na rynku.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Strona 4 z 10

  1. Jesteś tutaj:  
  2. Home
  3. Warsztat
Copyright © 2025 NSU-Riders. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.