- Details
- Kategorie: Targi, wystawy, bazary
- Spiker Von
- Hauptkategorie: Imprezy
- Zugriffe: 2445
Spotkania na majowej giełdzie MotoWeteranBazar w Łodzi to już nasza forumowa tradycja. I tym razem przybyła spora grupka miłośników motocykli spod znaku niebiesko-czarnej tarczy. Oryginalnych części do naszych ulubionych motocykli było nie mało, ale głównie były to elementy silnikowe, do skrzyni biegów i inne do układu przeniesienia napędu. Oprócz tego zdarzały się jakieś ramy (głównie do mniejszych modeli) oraz jakieś pojedyncze koła. Były tylko dwa w miarę kompletne motocykle do odbudowy: 501 OSL z 1939-go roku oraz 251 OSL z ok. 1938 roku. Obydwa przyjechały wraz z właścicielami gdzieś ze wschodu, jednak ceny tych egzemplarzy były niestety niemieckie (albo i wyższe, bo jakoś żaden z zauważonych na bazarze gości z Niemiec jakoś się na nie nie połasił). Mam wrażęnie, że tylko ten kto potrzebował drobnych części czy podzespołów miał szansę coś interesującego zakupić, bo wiadomo, że dla uzupełnienia ostatnich niewielkich braków można nawet świadomie przepłacić.Jak zwykle były do kupienia repliki części u znanych od lat dostawców. Nie odnotowałem w tym względzie żadnych szczególnych premier - prawie cały oferowany asortyment był już wcześniej mi znany.
- Details
- Kategorie: Targi, wystawy, bazary
- Spiker Von
- Hauptkategorie: Imprezy
- Zugriffe: 2469
4-go maja 2014-go roku w podrzeszowskich Siedliskach odbyła się już 7-ma edycja wystawy motocykli zabytkowych. Tegoroczna imprezę zorganizowali: Stowarzyszenie Pasjonatów Motoryzacji Dawnej ”Pęknięta szprycha”, Gminny Ośrodek Kultury w Lubeni oraz Publiczne Gimnazjum w Siedliskach. W miejscowym domu kultury w Siedliskach można było zobaczyć zabytkowe motocykle, motorowery, samochody, traktory, rowery, silniki oraz sprzęt rolniczy, a nawet rekonstrukcję katapulty oblężniczej. Dodatkową atrakcją była kolekcja silników stacjonarnych wraz z pokazem ich działania. Zwiedzający długo wpatrywali i wsłuchiwali się się w wolno pracujące niespotykane już dzisiaj w użyciu silniki.
Nas oczywiście najbardziej interesują pojazdy NSU. Było ich niestety niewiele, a niektóre pojazdy przyjechały wraz ze zwiedzającymi, więc nie można ich było podziwiać podczas całego czasu trwania imprezy. Odnotowano obecność następujących modeli: 351 OSL (z żeliwną głowicą), 251 OSL z lat 40-tych oraz przedwojenny rower NSU. Wszystkie te pojazdy znane są od lat w miejscowym środowisku i gościły już na różnych lokalnych wystawach.
Koła w motocyklach wywodzą się w prostej linii od kół rowerowych, podobnie jak cała konstrukcja nadwozia. Widoczne gołym okiem szprychy kojarzą się jednoznacznie. W latach 30-tych stosowano jeszcze jedno typowo rowerowe rozwiązanie, które w rowerach jest stosowane do dnia dzisiejszego, mowa tu o łożyskach składanych z możliwością regulacji luzu, zwanych popularnie – „konusami”. Budowa takiego łożyskowania polega na zastosowaniu misek osadzonych w korpusie piasty stanowiących bieżnię zewnętrzną, zespołu kulek w koszyczku oraz bieżni wewnętrznej wykonanej jako nakrętka (konus) nakręcana na gwintowany pręt stanowiący oś. Ciekawostką takiej konstrukcji jest fakt, że luz łożyska ustawiany był przez osobę serwisująca pojazd. Od jej doświadczenia i wiedzy zależała w dużej mierze trwałość elementów łożyska.