- Details
- Kategorie: Dorabianie brakujących elementów
- Spiker Von
- Hauptkategorie: Warsztat
- Zugriffe: 4583
![]() |
Replika (po lewej) i oryginał (po prawej) |
Zaobserwowałem, że często spotykane są zbiorniki oleju „dużych OSL” z uszkodzonym (przez odkręcanie przecinakiem) lub brakującym filtrem. W jego miejscu występuje w wielu wypadkach różnej konstrukcji i kształtu dorobiony korek. Prawdopodobnie powodem tych przeróbek była konieczność zastosowania w miejsce uszkodzonego oryginalnego kranika olejowego takiego jaki był akurat pod ręką, często z całkowicie innym gwintem. O siatce filtrującej mało kto już wówczas pamiętał, a przecież to ważny element układu smarowania silnika. W moim motocyklu było podobnie, korzystając więc z wypożyczonego oryginału postanowiłem wykonać jak najbardziej zbliżoną do oryginału replikę.
Przed wykonaniem podstawy filtra należy ustalić jaki typ jest właściwy dla naszego motocykla. W modelu OSL występowały bowiem conajmniej trzy wersje filtrów oleju:
- z otworem na kranik prosty calowy G1/4” (gwint rurowy walcowy), nr kat. 59572 – stosowany do 1937-go roku (do masz. nr: 1025080 / 237263)
- z otworem na kranik prosty metryczny M14x1,5, nr kat. 97566 – stosowany w latach 1937-1938 (od masz. nr: 1025080 / 237263)
- z mocowaniem do kranika kątowego mocowanego na mufkę M16x1, nr kat. 101053 – w modelu 351 OSL od 1939-go roku (instalacje olejowe z wężami elastycznymi w miejsce rurek) oraz w modelu 601 OSL.
- Details
- Kategorie: Modele powojenne (1945-1966)
- TaTy Von
- Hauptkategorie: Modele NSU
- Zugriffe: 11835
Konstrukcja NSU Konsul została oparta na przedwojennym modelu NSU OSL 351 i 501. W stosunku do wersji przedwojennej zmodernizowano zawieszenie przednie i tylne. Zastosowano widelec teleskopowy z przodu i zawieszenie suwakowe z tyłu. W żadnym innym powojennym motocyklu NSU nie stosowano takich rozwiązań. Masa pojazdów wzrosła o 20 kg, co uczyniło je mniej sportowymi w stosunku do przedwojennych OSL. Konsul często był użytkowany w zaprzęgu z koszem. Jego nazwa została wybrana z tego powodu, że NSU występuje w słowie KoNSUl.
Początki
Początki naszej listy sięgają lutego 2003 roku kiedy to przypadkiem, dzisiaj można powiedzieć cudownie ;) odnaleźli się w sieci dwaj miłośnicy motocykli NSU - Spiker i Skrzydlaty. Przypomnijmy jakie były wówczas realia. Otóż w zawierającym podobno informacje o wszystkim Internecie, o motocyklach NSU informacji było naprawdę niewiele, a już w ogóle w języku polskim. W zasadzie oprócz kilku stron niemieckich nie było żadnej innej strony www w pełni poświęconej tej tematyce! Tak właściwie to w języku polskim nie było żadnej porządnej strony zajmującej się konstrukcjami sprzed wojny - taka jest przynajmniej moja ocena tamtej sytuacji, bo oczywiście nieaktualizowanych stron z krótkim opisem i kilkoma zdjęciami było trochę.